Урок 26. Зима. Ознаки зими в неживій природі. Планування спостережень за природою взимку .
Ключові компетентності:
- вміння вчитися:
навчально-організаційні: своєчасно готується до уроку; співпрацює в групі; переключається з одного виду роботи на інший;
загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; виконує творчі завдання;
загальнопізнавальні: виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;
- інформаційно-комунікативна: знаходить у повідомленні інформацію: конкретні відомості;; створює висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;
- загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
- громадянська: прагне охороняти природу рідного краю;
- здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.
Предметні компетентності
(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:
- знає назви зимових місяців.
Середній рівень:
- розпізнає зимові місяці за їх ознаками в неживій природі;
- пояснює народні вислови про зимові місяці.
Достатній рівень:
- відгадує загадку з метою визначення теми уроку;
- спостерігає за природою взимку в групі та індивідуально;
- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя)
у підручнику або інших джерелах (енциклопедіях,
довідниках, науково-популярних виданнях) про природу взимку,
обговорює знайдену інформацію;
- виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого.
Високий рівень:
- описує ознаки зими в неживій природі;
- характеризує красу природи взимку та позитивні емоції,
які вона викликає;
- встановлює відповідність між частинами народного
вислову про зимові місяці;
- планує спостереження за природою взимку;
- складає усну розповідь про зиму і презентує виконане творче завдання.
План уроку:
1. Відгадування учнями вірша-загадки з метою визначення теми уроку. (Додаток 1).
- Опис учнями за малюнками і незакінченими реченнями ознак зими в неживій природі . (Додаток 2).
3. Самостійне читання учнями текстів про природу взимку ( в грудні, січні і лютому). Знаходження в текстах необхідної інформації про ознаки зимових місяців. Обговорення здобутої інформації. Робота в групах. (Додаток 3).
4. Презентація учнями отриманої інформації.
- Встановлення відповідності між частинами народного вислову про зимові місяці. Пояснення їхнього змісту. ( Додаток 4).
- Розпізнавання у вірші назв місяців за їх ознаками. ( Додаток 5 ).
7. Виконання тестового завдання з метою перевірки вивченого. (Додаток 6).
- Планування спостережень за природою взимку. ( Додаток 7).
9. Характеристика учнями краси природи взимку та позитивних емоцій, які вона викликає. Складання розповіді «За що ми любимо зиму?» за малюнком і власними спостереженнями. (Додаток 8).
10. Презентування виконаного творчого завдання.
11. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками .
12. Підведення підсумків уроку.
Додаток 1.
Послухайте і відгадайте вірш-загадку, щоб дізнатися, яку пору року ми будемо вивчати.
А яка ВОНА буває ,
Скаже той, хто добре знає.
Чи ж вона буває ніжна?
Ні! Холодна й білосніжна.
Так. Холодна, вітер віє,
І від снігу все біліє,
В небі темна хмара висне
Іноді мороз аж тисне.
Чудеса на склі малює,
На річках мости будує
Не прості, а льодяні,
Дуже гарні, мов скляні.
Під ногами сніг рипить.
Звір від холоду тремтить.
Є хурделиця, природно.
Є метелиця холодна.
Хуга є, і є завія,
Сонце світить, та не гріє.
І його частіш немає –
Хмара сонце закриває.
Додаток 2.
Опишіть ознаки зими в неживій природі за малюнками і власними
спостереженнями , усно закінчіть речення.
Сонце взимку знаходиться ________ над землею і не нагріває її так як в інші пори року.
Рано темніє, бо дні________ , а ночі _______.
Небо часто вкрите ________.
Замерзають _______.
Опади випадають у вигляді _______.
Додаток 3.
1 група - грудень.
Прочитайте текст.
Зиму розпочинає грудень. У цьому місяці Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші. 22 грудня – день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день. Після цього день збільшується, а ніч зменшується.
У грудні небо часто вкривають темні хмари. Іде сніг, і все навкруги вкривається білосніжною ковдрою. Але осінь ще дає про себе знати то потеплінням, то дощем. Бувають і хуртовини, і метелиці, і вітри. Але грудень дуже рідко холодніший від січня.
Знайдіть в тексті ознаки першого місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про грудень своїми словами.
2 група - січень.
Прочитайте текст.
Січень – середина зими. У цьому місяці дні довшають, більше сонячного світла ллється на Землю. У січні земля врешті-решт укривається суцільною сніговою ковдрою. А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. У морозні дні сніг сухий і легкий. Чути, як він рипить під ногами. А чому сніг рипить? Це ламаються сніжинки. Якщо за морозами настає відлига, тоді сніг ущільнюється, злежується.
Знайдіть в тексті ознаки другого місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про січень своїми словами.
3 група -лютий.
Прочитайте текст.
Місяць лютий завершує зиму. Усе частіше на небі з’являється Сонце. Усе вище і вище воно піднімається, більше тепла посилає на Землю. Майже на дві години збільшилась тривалість дня. Небо стає ясним і блакитним. З південного боку будинків звисають бурульки. Зима в лютому пом’якшується, бувають відлиги, але ще можуть бути й сильні снігопади і завірюхи.
Знайдіть в тексті ознаки третього місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про лютий своїми словами.
Додаток 4.
Встановіть відповідність між частинами народних висловів про зимові місяці. Поясніть їхній зміст.
А Грудень землю грудить, 1. хурделиці та замети.
Б Лютневі прикмети - 2. а господар дрова із лісу возить.
В Січень січе та морозить, 3. а хату студить.
Додаток 5.
.
Відгадайте назви місяців за їх ознаками і впишіть ці назви у речення.
А місяць ________ на радість людям –
Сніжком присипле замерзле груддя.
Ой, місяць ________ кличе Мороза.
Морозить лице, щипає носа.
А місяць _________ вітрами дме,
На водах з криги мости зведе.
Додаток 6.
.
Виконай тестове завдання. Які ДВА твердження НЕПРАВИЛЬНІ?
А 22 грудня – найкоротший день і найдовша ніч у році.
Б Грудень – найхолодніший місяць року.
В У морозні дні сніг мокрий і важкий.
Г Сніг рипить, бо ламаються сніжинки.
Д Температура повітря взимку стає все нижчою.
Е У січні земля врешті-решт укривається суцільною
сніговою ковдрою.
Додаток 7.
Сплануй свої спостереження за природою взимку.
Завдання для спостережень за природою взимку.
У неживій природі спостерігай:
1. За зміною висоти Сонця.
2. За погодою ( температурою, хмарністю, вітром, опадами).
3. Коли водойми повністю покрилися кригою.
4. Коли замерз ґрунт.
5. Коли встановився сніговий покрив.
У живій природі спостерігай:
6. За рослинами: станом кори у дерев, станом бруньок на деревах і кущах, станом шишок.
7. За тваринами, зимуючими та осілими птахами.
Результати спостережень записуй в зошит.
Додаток 8.
.
Охарактеризуйте красу природи взимку та складіть за малюнком усну розповідь «За що ми любимо зиму?»
|